Musikfostran för personer som behöver särskilt stöd
Personer som behöver särskilt stöd erbjuds individuell spel- och sångundervisning. Gruppundervisning erbjuds i sammusicering, musikalisk gestaltning och musikteknologi.
Målet med spel- och sångundervisningen för elever som behöver särskilt stöd är att stöda uppkomsten av en musikrelation och målinriktade musikstudier med hjälp av elevens styrkor och resurser. I den individualiserade läroplanen beaktas elevens särdrag och eventuella begränsningar. Musikfostran för personer som behöver särskilt stöd ges både som individuell undervisning och/eller gruppundervisning. Ansökan till individuell undervisning görs i samband med ansökan till den grundläggande konstundervisningen på våren, hösten och vid årsskiftet. Man strävar efter att först hänvisa de nya eleverna till individuell undervisning och i takt med att studierna framskrider till lämpliga grupper för sammusicering. Instrumenturvalet är detsamma som i den grundläggande konstundervisningen i övrigt.
Individuell undervisning
De individuella lektionerna fokuserar på att öva ett visst instrument eller sång samt på att lära sig färdigheter som stöder musikinlärningen. I undervisningen kan man utnyttja metoder och arbetssätt inom specialmusikpedagogiken, såsom figurnoter. Om instrumentvalet inte är klart i ansökningsskedet kan man under individuella lektioner prova sig fram och fundera på instrumentvalet tillsammans med läraren i lugn och ro.
Sammusiceringsgrupper
I sammusiceringsgrupper inom musikpedagogiken för personer som behöver särskilt stöd deltar i allmänhet 3–6 studerande utan vårdnadshavare eller assistenter. Gruppen leds av två lärare. Undervisningstiden är 45–75 min. Grupperna bildas läsårsvis med beaktande av ålders- och färdighetsnivåerna hos de elever som deltar i verksamheten.
Övrig gruppundervisning
Elever som behöver särskilt stöd i musikalisk gestaltning eller musikteknologi kan delta i grupper inom den grundläggande konstundervisningen eller så kan undervisning ordnas för dem enligt behov som par- eller smågruppsundervisning i enlighet med en individualiserad plan. Anmälan till grupperna sker på våren.
Mer information om musikpedagogik för personer som behöver särskilt stöd vid Åbo konservatorium fås av utbildningschef Reijo Borman, reijo.borman(at)turunkonservatorio.fi