20.11.2017

Klamista Rautavaaraan

Turun konservatorion, Turun yliopiston ja Sibelius-museon yhteishanke Piano-Suomi 100 tarkastelee kahdessa luentokonsertissa suomalaista musiikki- ja kulttuurielämää viime vuosituhannella.

Hankkeen toinen konsertti ”Klamista Rautavaaraan” kuullaan sunnuntaina 26.11. klo 14 Sibelius-museossa. Tämä luentokonsertti keskittyy suomalaiseen pianomusiikkiin 1950–60-luvuilla. Se ristivalottaa esitysten ja taustoitusten kautta Erik Bergmanin, Einar Englundin, Uuno Klamin, Joonas Kokkosen, Tauno Marttisen, Usko Meriläisen, Einojuhani Rautavaaran, Matti Raution, Erkki Salmenhaaran ja Ahti Sonnisen teoksia. Näissä sävellyksissä tyylivaihtelut ovat sodanjälkeiselle aikakaudelle tyypillisesti suuria.

Konsertin tunnetuimpiin teoksiin kuuluu Einojuhani Rautavaaran pianosarja Ikonit (1955), jossa kunkin kuvan sisältöä värittää rikas sointupaletti ja musiikillinen mystiikka. Turun yliopiston musiikkitieteen opiskelijoiden laatimissa luento-osuuksissa perehdytään paitsi säveltäjiin ja esitettyihin teoksiin myös sodanjälkeisen musiikkikulttuurin tunnelmiin.

Luentokonserttiin on yleisöllä vapaa pääsy ja se on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.