17.5.2019

Turun puhallinmusiikkijuhlat

Jo 14. kertaa järjestettävät Turun puhallinmusiikkijuhlat tarjoaa jälleen viikon ajan  musiikinystäville mukavaa yhdessäoloa leppoisassa kesäillassa Kirjastopihalla, Sigyn-salissa ja Forum Marinumissa. Juhlien ajatuksena on tuoda esiin puhallinmusiikkia ja koota yhteen seutukuntamme lukuisten alan toimijoiden tekemän työn tuloksia.

Maanantaina 20.5. Kirjastopihalla esiintyvät otsikolla ”Muistan kesän” klo 18 Turun VPK:n puhallinorkesteri ja klo 19 Turun Työväenyhdistyksen soittokunta. Tiistaina 21.5. klo 18 ”Kesän lapsista” puhaltavat klo 18 Sohon Torwet ja klo 19 Sunny Side Swing Band.

Keskiviikkona 22.5. vuorossa ovat Turun Metsänkävijäin soittokunta ja yhdistetty Laitilan soittokunta ja Uudenkaupungin VPK:n soittokunta teemalla ”Taas on aika auringon”. Samana keskiviikkoiltana klo 19 Sigyn-salissa kuullaan Nuori puhallus -konsertti, jossa Turun konservatorion nuoret soittajat pääsevät Petri Junnan johtaman Laivaston soittokunnan solisteiksi. Eri ikäisiä taitureita nousee lavalle kaikkiaan 16!

Torstaina 23.5. ”Ahon laitaa” käyvät Kirjastopihalla klo 18 Blåslaget ja klo 19 Nousteprassi. Perjantaina 24.5. klo 17 Forum Marinumilla avataan Laivaston soittokunnan 100-vuotisnäyttely orkesterin vaskikvintetin säestyksellä. Samassa yhteydessä julkistetaan Kauko Karjalaisen kirjoittama Laivaston soittokunnan 100-vuotishistoriikki ”Puhallamme elämyksiä”. Perjantai-iltana Kirjastopihalla ovat vuorossa palokuntaorkesterit teemalla ”Tulta päin”. Raision VPK esiintyy klo 18 ja Maarian VPK:n jazz-osasto klo 19.

Pirkanmaanmaan Musiikkiopiston puhallinorkesterit, Pirkanmaan Puhaltajat sekä Windus II ovat Turun konservatorion puhallinorkesterin vieraina konsertissa Sigyn-salissa lauantaina 25.5. klo 15. Konsertissa on solistina tuubisti Harri Miettunen ja suurena sadan soittajan yhteisnumerona esitetään Raine Ampujan TurboExpress. Konsertin johtavat Anna-Leena Lumme, Päivi Pöyhönen sekä Pekka Lyytinen.

Lauantaina 25.5. vietetään myös Jokisataman avajaisia, joiden ohjelmassa kuullaan myös puhallinmusiikkijuhlien esityksiä. Turun konservatorion Junioripuhaltajat ja Bändikoulu sekä Turun seudun musiikkiopiston A-puhaltajat esiintyvät klo 11 ja TSMO Big Band klo 12.

Jokisataman avajaiset jatkuvat myös sunnuntaina 26.5. lapsille suunnattuna ”Kapteeni Kumiankan puuhapäivänä”. Iloisessa ohjelmassa kuullaan klo 13.00 Turun konservatorion Minipuhaltajia ja klo 14 Quinsonituksen ”Legendoja & sankareita” -esitys. ”Vahvasti viihteellisessä suuressa puhalluksessa” klo 15 Palokuntasoittokunnat esiintyvät yhdessä otsikolla ”Savu sakenee”, klo 16 Aura Brass Band otsikolla ”Pilvet erkanee” ja klo 17.15 Sumu Big Band otsikolla ”Sumu hälvenee”. Sunnuntai-iltapäivänä Blåslaget-puhallinorkesteri pitää vielä oman kevätkonsertin Vanhalla raatihuoneella klo 16.

Turun puhallinmusiikkijuhlat järjestää Turun konservatorio yhteistyössä Turun kaupungin pääkirjaston ja Sinitakkien marssi ry:n kanssa.