21.6.2021

Toimintakertomus 2020–2021

Koronavirus sävytti Turun konservatorion ja musiikkiopiston lukuvuotta 2020–2021. Pystyimme jatkamaan lähiopetusta talvilomaviikkoon asti. Maaliskuusta lähtien jouduimme siirtämään ryhmäopetusaineita, kuoroja ja orkestereita etätoteutukseen koronavirustilanteeseen liittyneiden viranomaismääräysten ja -suositusten vuoksi. Valtaosa opetuksesta palasi lähiopetukseen huhtikuun lopussa.

Henkilöstössä ja oppijoissa oli joitakin koronatautitapauksia samoin kuin karanteenimääräyksiä. Viranomaiset onnistuivat jäljittämään tartuntaketjuja kiitettävästi. Lähiopetuksessamme ei tiedetä tapahtuneen yhtään koronatartuntaa.

Näkyvyyttä verkossa

Kuluneen vuoden aikana olemme opetelleet erilaisten verkkokonserttien ja videoiden tekemistä. Tarkoitukseen on hankittu keveään toteutukseen soveltuvia pädejä sekä useampaa kamerakulmaa hyödyntäviä ATEM-laitteita. Oppilaitoksen Facebook– ja Instagram-tileille on postailtu ahkerasti – esimerkiksi jouluna toteutimme soivan joulukalenterin. YouTube-kanavallemme toivotaan lisää tilaajia, erilaisten verkkokonserttien myötä kanavallamme onkin jo runsaasti sisältöä ja monella videolla tuhansien katselulukuja.

Lasten musiikkijuhlat virtuaalinen menestys 26 000 kuulijallaan

Turun konservatorio ja musiikkiopisto sekä Turun filharmoninen orkesteri järjestivät maaliskuussa yhdessä alueen muiden lastenkulttuurin toimijoiden kanssa Lasten musiikkijuhlat tänä vuonna ensimmäistä kertaa virtuaalisesti. Jo 14. kertaa järjestetty tapahtuma oli menestys ja tavoitti yli 26 000 kuulijaa festivaaliviikolla. Osa konserteista on edelleen kanavalla katsottavissa.

Ensi vuonna Lasten musiikkijuhlia vietetään 12.–20.3.2022. Musiikkijuhlien tähtivieraiksi saapuvat Muumit.

Skaalat solmuun

Ammattiopiskelijoiden vuosittain järjestämä Skaalat Solmuun -festivaali soi huhtikuussa 2021 streamin muodossa. YouTube-tilillämme katsottavissa olevilla tallenteilla on paljon erilaisia musiikkiesityksiä laidasta laitaan, klassisesta musiikista rockiin ja souliin. Virtuaalifestivaali osoittautui erinomaiseksi tavaksi oppia tulevaisuuden muusikon taitoja nimenomaan streamin järjestämisessä, markkinoinnissa ja ennen kaikkea esiintymisessä.

Skaalojen päätöspäivänä kuultiin Joni Hartikaisen omista sävellyksistä koostuva kahdeksan biisin setti. Musiikki on Jonin mukaan folkahtavaa ja progressiivista rockia. Katso Jonin bändin esitys Skaaloilla.

Kilpailumenestystä

Alexander Joonas ja Aarne Syrjänen voittivat syksyllä 2020 Suomen kitarakilpailun Nuorten sarjassa 1. palkinnon, kumpikin omassa ikäsarjassaan. Syrjänen voitti 12-vuotiaiden ja sitä nuorempien sarjan ja Joonas 16–20-vuotiaiden sarjan. Joonas ja Syrjänen opiskelevat oppilaitoksessamme Patrik Kleemolan oppilaina. Kuvassa Alexander Joonas (vas.) ja Aarne Syrjänen (oik.) esiintymässä Turku Guitar Festivalilla syksyllä 2019. Kuva: Jukka Torhamo.

Keväällä 2021 Julia Elomaa saavutti hopeamitali-tunnustuksen Kanadan kansainvälisen pianokilpailun Festival-sarjassa 11–13-vuotiaille. Kanadan pianokilpailu oli jaettu Artists ja Young Artist -sarjoihin, sekä Festival-osion neljään ikäluokkaan. Julia Elomaan sarjassa mitteli 138 nuorta pianistia ympäri maailmaa. Julia Elomaa aloitti pianonsoiton Turun konservatoriossa syksyllä 2013 opettajanaan Jaana Luuppala. Molemmat kilpailut toteutettiin koronapandemian takia videoiden avulla.

Kulttuurikampus Turku

Allekirjoitimme marraskuussa 2020 sopimuksen Kulttuurikampus Turku -verkoston perustamisesta. Sopimuksessa ovat mukana Turun kaupunki, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu Oy, Suomen Humanistinen Ammattikorkeakoulu Oy, Turun musiikkiopetus Oy sekä Turku Science Park Oy. Sopimusosapuolet haluavat tiivistää strategista yhteistyötä oppilaitosten, yritysten, kolmannen sektorin ja kaupungin kesken. Tavoitteena on lisätä kulttuurialan elinvoimaisuutta ja vaikuttavuutta sekä toimijoiden välistä yhteistyötä. Pääpaino on koulutuksen, tutkimuksen, liiketoiminnan sekä viestinnän ja palveluiden kehittämisessä.

Kulttuurikampuksen työryhmät järjestäytyivät ja aloittivat toimintansa lukuvuoden 2020–2021 aikana. Koulutuspäällikkö Marko Autio osallistui koulutusryhmään, vararehtori Pasi Lyysaari liiketoiminta- ja yhteistyöryhmiin ja opettaja Jaakko Martikainen tutkimusryhmään. Rehtori-toimitusjohtaja Juha Järvinen kuului operatiiviseen johtoryhmään.

Turun konservatorio ja musiikkiopisto haluaa kehittää Kulttuurikampus Turku -verkostossa erityisesti opiskelijoiden mahdollisuuksiin valita opintoja monen oppilaitoksen opintotarjonnasta.

Lisätietoja Kulttuurikampus Turusta

Mixtuur-virtuaaliurut

Huhtikuussa oppilaitokseen toimitettiin Mixtuur-virtuaaliurut ja Genelec-kaiutinjärjestelmä, jotka on asennettu Linnankadulla luokkaan A111. Crichton-salin barokkiurun lisäksi urkureiden käytössä on nyt myös 4-sormioinen runsailla äänikerroilla varustettu soitin esimerkiksi romantiikan tyylikauden ohjelmistoon.

Mixtuur-urussa soittajan käyttöliittymä eli sormiot ja jalkiot jatkavat soittimenrakennuksen satojen vuosien perinteitä ja puusepäntaitoa. Urkujen ääni syntyy tietokoneella sampleistä, joita on saatavilla kuuluisista uruista. Pillejä ei siis ole. Soittopöydän korkeutta on mahdollista säätää, mikä tekee mahdolliseksi nuorempienkin soittajien ylettymisen esimerkiksi jalkioon.

Linnankadun toimitilojen remontti jatkuu

Kesällä 2020 Linnankadulla remontoitiin A-osan opetustiloja. Nyt vuorossa ovat B- ja C-osat, käytännössä siis loput käytössämme olevista Linnankadun tiloista. Crichton-salin parketti kunnostetaan ja salin tarkkaamo muutetaan varastoksi. Sigyn-salissa tehdään monipuolinen ajanmukaistava kunnostus niin katsomo- ja lavarakenteissa kuin tekniikassa. Luokkien ja osa toimistojen lattioista sekä valaisimet ja verkko uusitaan.

Valmistuneet ja stipendit

Taiteen perusopetuksen perusopintojen päättötodistuksen sai keväällä 2021 kaikkiaan 35 oppilasta ja syventävien opintojen todistuksen kolme oppilasta. Ammatillisessa koulutuksessa musiikkialan perustutkinnon suoritti 29 opiskelijaa, musiikkialan ammattitutkinnon kolme opiskelijaa ja tutkinnon osan tai osia suoritti yhdeksän opiskelijaa.

Turun konservatoriossa ja musiikkiopistossa saamme olla iloisia siitä, että oppilaitamme tukevat stipendien muodossa useat tahot. Pääomien tuotoista on mahdollista jakaa stipendejä varsin monelle opinnoissaan menestyneelle oppilaalle tai opiskelijalle. Toukokuun valmistujaisjuhlissa Turun konservatorion tukisäätiön stipendejä jaettiin lähes sadalle nuorelle yhteensä lähes 8000 € arvosta. Stipendejä myönsivät myös Sinitakkien marssi ry. ja Raunistulan filharmonikkoyhdistys. Suomen Kulttuurirahaston Astrin Joutsenon ja Piltti-Killisen rahastoista jaettiin kaikkiaan 21 lahjakkaalle opiskelijalle tukea yhteensä 18 000 € arvosta.