21.3.2022

Skaalat Solmuun 4.–10.4.2022

Musiikin vapaus koittaa

Turun konservatorion ammatilliset muusikko-opiskelijat järjestävät jälleen vuosittaisen Skaalat Solmuun -festivaalin 4.–10.4.2022. Festivaalilla on pitkä perinne ja se on järjestetty jo 15 vuotena peräkkäin. Rajoitusten purkaminen mahdollistaa tapahtuman järjestämisen tänä vuonna livenä kahden vuoden tauon jälkeen. Musiikin vapaus koittaa vihdoin ja se onkin osa tämän vuoden teemaa!

Skaalat Solmuun on opiskelijoiden itsensä suunnittelema ja toteuttama festivaali. Konservatoriossa musiikkiteknologiaa opiskeleva ja Skaalojen apulaistuottajana toimiva Pete Hiltunen kommentoi:

– On siistiä olla mukana tekemässä näin isoa projektia. Festivaalin järjestäminen on asian ytimessä ja se on käytännönläheistä työskentelyä, joka antaa hyvät valmiudet työelämään!

Koko festivaaliviikon ajan keikkoja on ympäri Turun keskustaa. Yhteistyökumppaneita ovat Forte Nightclub, Saaristobaari, Tiirikkala, Rica Bar, Ravintola Göran, Sigyn Café, nuorten taide- ja toimitalo Vimma sekä Sibelius-museo.

Musiikin kirjo on monipuolinen, joten yli 40 keikasta jokainen kuulija löytää mieleistään kuunneltavaa. Kattauksesta löytyy niin akustisia pienkokoonpanoja kuin massiivisempiakin yhtyeitä. Rica Baarissa pääsee heittäytymään jazzin maailmaan, kun taas Sibelius-museossa on kuunneltavissa hienoja klassisia teoksia. Jos yöelämä ja tanssiminen maistuvat, löytyy Forte Nightclubilta ja Saaristobaarista musiikkia menevämpään makuun. Tiirikkalassa ja Ravintola Göranissa voi puolestaan nautiskella yhtyeiden tulkinnoista vaikka illallisen kera.

Tänä vuonna mukana on paljon uutta ja tuoretta musiikkia vahvoilta lauluntekijöiltä. Esimerkiksi Liina Jämsä esittää LALA -yhtyeensä kanssa säveltämiään ja sanoittamiaan kappaleita.

– Kappaleet ovat syntyneet pianon ääressä hämärissä kesäilloissa, tunnelmallisissa syksyn ja talven öissä sekä toiveikkaan kevään valoissa. Ne kiteyttävät yleisimmin vahvoja ajatuksia ja tunteita, jotka ovat inspiroineet minua kirjoittamaan, Liina kertoo.

Tule kuulemaan Turun tuoretta soundia!