7.5.2022

Puhallinorkestereiden SM-kisat

Turun konservatoriota Tampere-talolla 8.–9.5.2022 pidetyssä tapahtumassa edustivat Aura Wind Band ja Aura Youth Wind Band, joista ensin mainittu kilpailun A-sarjassa ja jälkimmäinen vapaassa sarjassa.

Vapaassa sarjassa esityksiä ei laiteta paremmuusjärjestykseen, vaan tuomaristo antaa esityksistä kirjallisen palautteen. Aura Youth Wind Bandin esiintymistä arvioitiin mm.seuraavasti:

”Aura Youth Wind Band on tyylikäs ja energinen kokoonpano, jota on ilo seurata. Orkesteri oli koonnut monipuolisen kattauksen eri tyylisiä teoksia. Siitä iso kiitos kapellimestareille. Erityisesti pistää silmään todella ylväs käyrätorvirivistö, josta myös lähtee iso ja upea soundi.”

”Orkesterin sointi on tasapainoista, balanssi hyvä ja rytminkäsittely ja intonaatio pieniä lipsahduksia lukuunottamatta hyvällä mallilla. Ohjelmisto sopi teille ja siitä löytyi sopivasti haastetta ja elementtejä, jotka tuovat esiin vahvuuksianne: Hieno sointi, musikaalinen ote fraseeraukseen ja monipuolinen ote dynamiikkaan.”

Aura Wind Band ei tällä kertaa tavoittanut mitalisijoituksia, mutta pisteytyksessä ylsimme kultamitalitasolle. Kovatasoisen A-sarjan tiukasta kilvoittelusta kertoo se, että kolmen parhaan sijoituksia ratkottiin pisteiden kymmenesosilla.

Aura Wind Bandin kilpailuohjelmisto kirvoitti tuomaristosta mm tällaiset kommentit:

”Hyvin yhdessä toimiva orkesteri. Vahvasti käytetyt dynamiikan ääripäät lisäävät aina esityksen jännitystä. Kiinnostava valinta vapaavalintaisesta kappaleesta (Until the Scars) joka oli positiivisella tavalla erottuva. Rytmisesti varma, musikaalinen ja energinen esitys. Kiitos hyvästä työstä orkesterille ja kapellimestarille”

”Pakollinen teos Crimson Horizon: Rytmisesti ok, tempot juuri oikeat. Vapaavalintainen teos Flashing Winds eteni sujuvasti, erittäin miellyttävää kuultavaa. Vapaavalintainen teos 2 Until the Scars: Vaativa teos hallitulla jytinällä esitettynä.”

Orkestereita johtivat Mia Pertola, Helinä Salo sekä Pekka Lyytinen.

Kaiken kaikkiaan tapahtumaan osallistui 32 orkesteria (1300 soittajaa) ympäri Suomea, kauimmaiset Kemistä asti. Erinomaisesti sujuneista kisajärjestelyistä vastasi Tampu ry.

Johanna Laakso

Kuvat: Jutta Huvila ja Hanna Lehtonen