Monday Jazz Happening: Ilkka Arola Sound Tagine

Rica Bar
Kristiinankatu 5
Vapaa pääsy

Trumpetisti-säveltäjä Ilkka Arolan yhtye Ilkka Arola Sound Tagine soittaa elokuvallista seikkailumusiikkia synnyttäen sävyrikkaan sekoituksen folk- ja jazz-ilmaisua höystettynä monitasoisilla rytmeillä ja elokuvallisilla äänimaisemilla. Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan musiikilliset mausteet ovat erityisen vahvasti esillä bändin musiikissa. Bändiliideri Arola soittaa erikoista neliventtiilistä Quartertone-trumpettia, joka mahdollistaa Lähi-Idän rikkaiden melodisten sävyjen käytön hänen ilmaisussaan.

Ilkka Arola Sound Tagine on kokenut muodonmuutoksen vuonna 2019 julkaistun Land Ahead! -levyn jälkeen, ja uudistunut yhtye tarjoilee entistä sähköisempää Lähi-Idän tanssilattia- ja psykedeliasoundia tuttujen akustisten soitinvärien rinnalle. Suomalaisen rytmimusiikin eri laidoilta yhteen kerätyt bändin huippumuusikot pursuavat ilmaisuenergiaa ja nauttivat toistensa kanssa soittamisesta tarjoten intensiivisen konserttielämyksen täynnä tunteikasta soittoa ja koukuttavia rytmikudoksia.

JAZZRYTMIT.FI / Matti Komulainen (keikka-arvio: Flame Jazz Cruise 2020)

”Monenmoiset elementit sulautettiin ilmaisuun luontevasti, että ne täydensivät toinen toisiaan. Nannaa oli myös muusikoiden tyylitaju kuunnella toisiaan herkällä korvalla: kilvansoiton sijaan kollegoille annettiin tilaa, mikä korosti tunnetta, että pohjimmiltaan musiikissa on kyse kommunikoinnista. Ilmankos yleisö syttyi saundimuhennokseen niin, että tanssilattia täyttyi.”

Jazz, folk ja maailmanmusiikki samassa veneessä

HBL.FI / Tove Djupsjöbacka (levyarvio: Land Ahead! 2019)

”Årets gladaste överraskning: trumpetaren Ilkka Arolas skiva med ett gäng toppmusiker. Optimal balans mellan Arolas två musikaliska huvudådror: orientalisk musik och groovig jazz. Det är fart och fläkt, starka melodier och fint musikerskap av både Arola själv och de andra musikerna.”

Ilkka Arola – trumpetti, saz
Topi Korhonen – sähkökitara, oud
Esko Grundström – basso, syntetisaattorit
Juuso Hannukainen – perkussiot
Okko Saastamoinen – rummut

Ilkka Arola Sound Tagine esiintyy klo 19, ja keikan jälkeen jatkuvat jamit, jossa kohtaavat musiikin opiskelijat, harrastajat ja jazzin ammattilaiset. Tapahtuma on kaikille avoin ja sisäänpääsy on maksuton. Tervetuloa kuuntelemaan ja musisoimaan!

Monday Jazz Happening on Turun konservatorion ravintolayhteistyössä toteuttama tapahtuma, joka käynnistää jo 16. kautensa. Tänä vuonna mukana yhteistyössä ja tapahtumaa tukemassa on myös Jazz City Turku ry.
Tapahtumassa noudatetaan pandemian aikaisia ravintolarajoituksia ja hygieniasuosituksia. Rica Barissa otetaan korona-passn käyttöön la 16.10.2021 lähtien. Passin käyttö on voimassa jokaisena päivänä baarin ollessa avoinna ja koskee kaikkia asiakkaita.

Lisätietoja:

www.ricabar.fi