17.1.2019

Turusta lähtee marssiorkesteri Italiaan avaamaan Materan kulttuuripääkaupunkivuotta

Turku lähettää suurikokoisen marssiorkesterin Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2019 avajaisiin Italian Materaan. Eri-ikäisistä ja -taustoista koottu yhtye on nimeltään Turku Marching Band ja se edustaa kaupunkia Turun vuoden 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden väreissä.

Etelä-Italiassa Basilicatan alueella sijaitseva Matera on vuoden 2019 Euroopan kulttuuripääkaupunki yhdessä Bulgarian Plovdivin kanssa. Materalaiset ovat kutsuneet marssiyhtyeet kaikista aiemmista kulttuuripääkaupungeista osallistumaan kulttuuripääkaupunkivuotensa avajaisiin 17.- 20.1.2019. Tapahtuma on näyttävä ja se televisioidaan ympäri Eurooppaa.

Turun kaupunki on pyytänyt konservatoriosta edustuskokoonpanoa osallistumaan tapahtumaan Materassa. Kapellimestari Pekka Lyytisen johtaman Turun konservatorion puhallinorkesterin ympärille on koottu kaikkiaan 40 soittajan marssiyhtye, jossa soittaa opiskelijoiden lisäksi opettajia, soittajia Laivaston soittokunnasta sekä konservatorion alumneja.

Matka- ja majoituskustannuksista vastaa Materan kulttuuripääkaupunkihanke. Se kustantaa kaikkien mukaan tulevien kaupunkien noin 40 hengen orkesterit.

– Ele on Materalta valtavan hieno, ja arvokas. Halusimme, että Turun parhaat puhallinsoittajat lähtevät edustamaan kaupunkia ja siksi pyysimme Turun konservatoriota apuun. Turku Marching Bandistä syntyi nopeasti ammattitaitoinen, kiinnostava ja ennen kaikkea innostunut kokoonpano, joka varmasti edustaa tyylikkäästi Turkua, sanoo Turun viestintäjohtaja Saara Malila.

Turkulaisten ohjelmistossa on monipuolinen kattaus marssiorkesterille sopivaa musiikkia. Uutta suomalaista puhallinmusiikkia kuullaan Jukka Viitasaarelta ja Timo Forströmiltä. Kansainvälisistä klassikoista marssilaukkuun on pakattu mm. jazz- ja elokuvamusiikin legendan Quincy Jonesin Soul Bossa Nova ja popin kuninkaan Michael Jacksonin Thriller. Huumoriakaan ei ole unohdettu, vaan italialaiskuulijat pääsevät kokemaan Rauno Lehtisen Letkiksen hurman marssiorkesterin näyttäessä edellä nämä kaikille suomalaisille tutut askelkuviot.

– Turku Marching Band lähtee matkaan ilolla ja hyvällä mielellä. On kunnia edustaa kotikaupunkia kulttuurin merkeissä jälleen uuden kulttuuripääkaupungin avajaisissa, sanoo orkesterin koonnut  apulaisrehtori Reijo Borman Turun konservatoriosta.

Matera samoin kuin Plovdiv ovat Euroopan vanhimpia kaupunkeja. Matera on tunnettu huokoiseen kallioon kaivetuista luolista ja niiden päälle syntyneestä vanhasta kaupungista – Sassi di Materasta – jonka vanhimpien osien historia ulottuu jopa 9 000 vuoden taakse. Materassa on nykyään noin 60 000 asukasta.

Tietoa Materan kulttuuripääkaupunkivuodesta

Turku Marching Bandin markkinointivideo